Telia Eesti er den største estiske leverandøren av Telecom og IT-løsninger, med formål om å fremme samfunnsutviklingen og gjøre Estland til et bedre sted å bo og jobbe. Telia Eesti vil bruke teknologi til å gjøre folks liv – inkludert sine 1600 ansatte – enklere og mer behagelig.
Det er derfor deres Daring Goals 2030 inkluderer:
– Nullutslipp av CO2 i hele verdikjeden
– Null svinn: sirkulær økonomisk bedriftsmodell
– 100% handling gjennom dugnad for alle i Telia Eesti (ansatte, partnere og forhåpentligvis kunder)
Selskapene har lagt konkrete og tydelige planer for å nå sine 2030-mål og, ifølge Mari-Liis Vihul, overhodet for den administrative avdelingen i Telia Eesti, i løpet av fem år vil hele flåten av kjøretøy være CO2-fri.
Hvordan vil de oppnå det? Mari-Liis utdyper:
«Vi er blitt enige om at fra nå av, kjøper vi utelukkende elektriske biler. Ingen hybrider, ingen fossildrevne – kun elektrisk. For å lade disse elektriske kjøretøyene, bruker vi utelukkende grønn energi – vindkraft og vannkraft. I tillegg deler vi bilparken med alle Telia-ansatte – selv til privat bruk, så man ikke trenger sin egen.» «Vi vil supplementere dette ved utelukkende å bruke elektriske drosjer og et differensiert bilkompenseringssystem innen 2025. Det vil si at hvis en ansatt kjører en fossildrevet bil, får man mindre kompensasjon for pendling enn de som kjører elektrisk.»
Bildeling for ansatte – “Samkjøringssystem”
Telia Eesti’s bedriftsflåte består av ca. 150 kjøretøyer over hele Estland, og 10 av dem brukes daglig til samkjøring.
«Vi kaller dem «samkjøringsbiler»,» forklarer Mari-Liis, «det vil si at alle kan booke en bil fra kontoret og bruke den til private formål. Dette hjelper oss samtidig med å bli kvitt biler som ikke blir brukt jevnlig.»
«Ansatte kan kun bruke biler i kategori N1 – som er lette kjøretøyer – og så lenge de utfyller bedrift-vs.-privat-loggboken, vil det estiske skattefordelssystemet støtte det, akkurat nå som det fungerer utelukkende med N1-biler.»
Selv om hyppighetsfrekvensen på bilbruk generelt har falt drastisk under COVID-19-pandemien som følge av retningslinjer I forbindelse med smittevern, har Telias bilpark med 10 samkjøringsbiler fått 968 bookinger og har kjørt 110,043 km. gjennom en periode på 5 måneder.
Her er en enkel statistikk over Telia Eestis bildeling fra januar 2021 til mai 2021.
• Tilgjengelige biler: 10
• Bookinger: 968
• Antall turer: 4032
• Antall bookede timer: 12 934
• Antall kilometer totalt: 110 043
Telia Eestis bildelingsbruk av Fleet Complete: for perioden 1. januar, 2021 – 31. mai, 2021
Hvordan bruker Telia Fleet Completes bildelingsløsning?
Bildeling er ikke et nytt konsept, og Telia har benyttet seg av bildeling i selskapet de siste 10 årene. Det som er nytt er bruken av teknologi for å forenkle prosessen med administrering av bookinger, differensieringssystemer og nøkkelfri biladgang.
“De siste åtte månedene,” utdyper Mari-Liis, «har vi oppdatert hele bildelingssystemet for hele organisasjonen. I dag synkroniserer Telias active directory informasjon med Fleet Complete-plattformen for å kunne gi logg inn med Telia-konto for alle ansatte.»
Ansatte laster ned Fleet Complete bildelings-appen og bruker den til å:
• Booke en bil
• Åpne bildørene med appen
• Kjøre
• Notere bedrifts- eller privatbruk i den automatiserte loggboken
“Hver uke kan ansatte som har brukt bilene få en melding med oversikt over forrige ukes kjøreturer og markere hva som er firmarelatert og hva som er privat.»
“På slutten av måneden, blir data fra Fleet Complete sendt til Telias lønnssystem, og kostnaden for private kjøreturer trekkes fra den ansattes lønn. På samme måte kan kostnader i forbindelse med firmakjøring sendes til ledere så de kan sjekke om de er riktige.»
Hvorfor er bedriftsbildeling bra for selskapet?
Enkelt.
• Bildeling hjelper med å optimalisere kostander gjennom mer effektiv bruk..
• Klistremerker på bilene fungerer som reklame når man kjører gjennom gatene.
• Gir ansatte muligheten til å teste elektriske biler.
“Det er bra for de ansatte i og med at det gir dem muligheten til å prøve en ny type biler – siden elektriske biler er nye på markedet i dag – og mange har ikke prøvd dem før. Det gir dem også mulighet til å venne seg til ladesystemene.»
“En annen fordel”, tilføyer Mari Liis, «hvis du bor i sentrum kan du droppe å ha din egen bil, fordi du alltid vet at du kan booke en fra kontoret.»
“Så det er svært bra for selskapet; det er bra for de ansatte, og det er bra for miljøet.»
Hva synes Telia-ansatte om det nye bildelingssystemet?
“Det nye systemet ble iverksatt for ca. 8 måneder siden midt i pandemien, så på grunn av at kontorene har vært stengt, har bare 15% prosent av de ansatte, eller 240 brukere, hatt mulighet for å prøve det – og de har rangert det som svært godt.»
“Vi jobber med Fleet Complete teamet hver dag for å finpusse systemet, og jeg er mer enn sikker på at det blir perfekt i løpet av et par måneder.»
Ansatte laster ned Fleet Complete bildelings-appen og bruker den til å:
- Booke en bil
- Åbne bildørene med appen
- Kjøre
- Notere bedrifts- eller privatbruk i den automatiserte loggboken
Helping Fleets Thrive!
V hjelper deg med den rette løsningen for bedriften din.